A.utism I.ntegration - Mobilność

W ciągu ostatnich miesięcy w naszej Fundacji realizujemy kilka naprawdę wartościowych inicjatyw edukacyjnych.

Przez 8 miesięcy począwszy od 1 listopada pełnimy rolę organizacji koordynującej w projekcie „A.utism I.ntegration - opracowanie narzędzi edukacyjnych bazujących na potencjale sztucznej inteligencji wspierających integrację społeczną osób młodych z niepełnosprawnościami poznawczymi.” finansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus (2024-1-PL01-KA210-YOU-000256352).

W ciągu ostatnich lat rośnie liczba diagnoz dotyczących spektrum autyzmu. Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w 2019 osób z rozpoznaniem autyzmu i zespołu Aspergera do 17 lat było w Polsce blisko 57 tys., zaś niespełna dwa lata później już ponad 74 tys. Z kolei z danych Ministerstwa Edukacji i Nauki wynika, że do końca września 2022 orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zaburzenia ze spektrum autyzmu miało w Polsce 82199 dzieci i młodzieży (dla porównania we wrześniu 2014 było ich nieznacznie ponad 17 tys.).

Złożoność spektrum i towarzyszący mu częsty brak umiejętności społecznych, powodują, że młodzi ludzie w spektrum autyzmu zaczynają wycofywać się z możliwych kontaktów rówieśniczych, ograniczając interakcje do niezbędnego minimum. Dzieje się tak również dlatego, ponieważ ich rówieśnicy bez specjalnych potrzeb nie zawsze rozumieją specyfikę niepełnosprawności poznawczej.

Jak wynika z raportu „Ogólnopolski Spis Autyzmu – Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce”:

Powyższe dane stały się dla pracowników Fundacji Enabler, którzy na co dzień pracują z młodzieżą w spektrum, inspiracją do poszukiwania sposobów trwałej integracji społecznej osób młodych z niepełnosprawnościami poznawczymi, co jest głównym celem projektu. W partnerstwie z Crea360 chcemy wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji do „przybliżenia” świata osób młodych z zaburzeniami rozwojowymi rówieśnikom ze szkół ogólnodostępnych poprzez opracowanie symulatora – stworzenie chatbota naśladującego nastolatka w spektrum autyzmu.

Dzięki programowi – symulatorowi młodzi ludzie bez specjalnych potrzeb poznają bariery i oczekiwania ich kolegów, co zainicjuje integrację obu grup, a tym samym przyczyni się do włączenia osób młodych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji – zgodnie z głównym priorytetem projektu „włączenie i różnorodność” Programu Erasmus+.

A dzisiaj rozpoczynamy pierwsze działanie w ramach projektu partnerstwa współpracy – „A.utism I.ntegration - mobilność na rzecz osób pracujących z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych.” 6 naszych pracowników wyrusza na spotkanie z 6 trenerami z instytucji partnerskiej, gdzie przez 6 dni będą pracować nad prototypem bota, katalogować dobre praktyki i diagnozować potrzeby nastolatków.